2023. jan 06.

Freyja

írta: CsudaPest
Freyja

Valójában egy régi álmom teljesült, amikor a könyv hívószavának engedve végre ellátogattam a Freyja - the croissant storyba. Igaz, én eredetileg a Szövetség utcai üzlethelyiségükkel szemeztem, mivel hozzám az lett volna közelebb, de a ma reggeli – egyébként váratlan – napsütés meghozta a kirándulós kedvemet a II. kerületi szentélyükbe.

A hangulatos kis üzlet egy kényelmes, mindössze hat perces sétával érhető el a villamosmegállótól és higgyétek el, annak a hat percnyi mozgásnak még nagyon fogtok örülni visszafelé, amikor le kell dolgozni néhány(száz) kcalt :)

Noha kint volt a bejáratnál egy, a Freyját reklámozó tábla, de bevallom, én még így is bizonytalan voltam abban, hogy tényleg be kell-e mennem a röplabda-centrum területére, hogy eljussak a Freyjahoz, de segítek: tényleg be kell és pár lépés után elénk tárul ez a látvány:

kulter.jpg

A beltérnek nagyon sajátos, családias, gyakorlatilag egy nappalira emlékeztető atmoszférája van, de igyekeztem nagyon diszkréten fényképezni, hogy lehetőleg ne látszódjanak a gyermekekkel érkező és békésen reggeliző családok. Mert igen, ez tényleg egy gyermekbarát hely! :)

belter.jpg

A kínálatról néhány gondolat. Valahogy engem megnyugtat a minőséggel kapcsolatban az, ha valaki csak egyféle termékre helyezi a hangsúlyt. Persze, ez nem jelenti azt, hogy hébe-hóba ne árulhatnának egyéb péksüteményt is, ahogy a kedvenc macaronos helyemen is lehet kapni mást is a macaronon kívül, de szeretem, hogy mindenkiben tudatosítják, hogy ennek a helynek a lelke a gyönyörű, légies tésztájú, mégis hihetetlenül laktató croissant. Szerintem, ahol minden létező péksüteményt árulnak, ott valójában semelyikben sem mélyedtek el igazán, de természetesen ez csak az én személyes véleményem, nem célom, hogy bárkit is megbántsak vele. 

No, itt aztán igazán nem mondhatom azt, hogy nem mélyedtek volna el a tökéletes croissant-sütés rejtelmeiben :) Az alapítóval készült cikkekből és a honlapjukon fellelhető videóból is kiderül, hogy ezek a francia finomságok bizony négy napon keresztül készülnek (nem mellesleg valódi, francia vajjal), ezért, ha egy adott napon elfogyott a kínálat, akkor tényleg nem tudnak csak úgy hipp-hopp kihozni néhány tálcával hátulról. 

Apropó kínálat! :) Amikor ott jártam, ezek a szépségek hevertek a pulton, várva, hogy valaki nyálcsorgatva rájuk mutasson:

kinalat.jpg

Én már egy éve az ikonikus, pisztáciás finomságukat szerettem volna megkóstolni, ajándékba pedig a pain au chocolat-t szántam, vagyis a francia csokis párnát, ami ugyanúgy a croissant vajas kelt tésztájából készül. 

A kiszolgálás kedves volt és gördülékenyen is ment, a pult mögött álló hölgy türelmes és mosolygós :) 

És akkor jöjjön, aminek jönnie kell! A brutál pisztáciás töltelékkel megáldott croissant közelről:

pisztacias.jpg

Bár korábban is láttam erről a klasszikus finomságukról fotót, naivan azt hittem, hogy biztosan csak a szélén van ilyen sok töltelék, vagy nincs is benne elegendő valódi pisztácia, hiszen, ugye, mi ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy semmi sem az, aminek látszik. De itt minden pontosan az, aminek látszik! Nemcsak, hogy valódi pisztáciából van a krém, de olyannyira nem spóroltak vele, hogy komolyan mondom, ettől az egyetlen darab péksütitől annyira jóllaktam, hogy az elfogyasztását követően alig bírtam felállni a kényelmes székből, hogy utamra induljak.

A croissant kívül ropogós, belül pedig hihetetlenül puha, gyakorlatilag elolvadnak a vajas rétegek az ember szájában. Remélem, hogy nem lövök nagy bakot, mikor azt írom, hogy szerintem valami szirupos dologgal bőségesen meg van locsolva ez a sütemény, így mámorító édes-ragacsos-sós-ropogós-puha textúrák és ízek robbannak fel az ember szájában minden falat során. Nagyon kiadós, csak éhesen érkezőknek javaslom, mert vétek lenne ebből egy falatot is a tányéron hagyni :)

A csokis párnával megajándékozott barátnőm is hasonló gasztroélményről számolt be, igaz, ott a csokoládé-töltelékkel nem bántak olyan bőkezűen, mint a pisztáciával a croissant esetén, de ez nem jelentett gondot, ráadásul az a csokoládé is rendkívül jó minőségű volt. 

Az árakról: mivel ajándékba is vittem innen sütit, kérem, hadd ne kelljen leírnom a végösszeget :) Közepes árkategóriába tartozik egyébként, nem kerül sokkal többe, mintha egy átlagos, pályaudvari/metrómegállós pékségben vennénk egy croissantnak csúfolt, fullasztó tésztájú valamit, viszont a Freyjában elmondhatatlanul jobb a minőség és a süteményük igazán laktató.  

Összességében elégedetten távoztam a Freyjából és komolyan jólesett utána az a hat perc séta :) A kiszolgálás jó, a croissant szerintem annyira remek, hogy ennek csak Franciaországban lehet versenytársa, nem is megfizethetetlen, szóval ajánlom mindenkinek, hogy tegyen ide egy kitérőt. De éhesen! :)

Ezzel a történelmi pillanattal meg is volnánk, 1/100 :)

Szólj hozzá

kritika pisztácia gasztronómia pékség croissant