2023. jan 07.

Chez Dodo

írta: CsudaPest
Chez Dodo

Bevallom, ez tulajdonképpen egy csalás volt a részemről, hiszen a Chez Dodot régóta ismerem és évente egyszer biztosan látogatom, így nagyon megörültem annak, hogy ők is helyet kaptak a 444 jó hely Budapesten c. könyvben :) 

Számomra EZ a macaronos hely. Ettem már több helyen is ezt a pici, mandulalisztes édességet, de egyedül a Chez Dodonál merem valóban macaronnak hívni. Ugye meséltem a Freyja kapcsán, hogy számomra az mindig egy jó előjel, ha valaki egy egész brandet épít egyetlen terméke köré, mert annak biztosan avatott szakértője. Nos, itt kétség sem férhet ahhoz, hogy az alapító és névadó Dodo, vagyis Szalai Dóri olyan alaposan kitanulta itthon és Párizsban a macaron-készítés minden csínját-bínját, hogy ez az apró finomság elviszi a hátán az egész boltot, sőt, egészen pontosan már több boltot is! :) Becsületükre váljék, hogy azért egyéb francia desszerteket is készítenek és bár azok is finomak, de könyörgöm, ha itt jártok, ne hagyjátok ki a macaront!

Az üzlet egyébként nagyon jó környéken is van Budapesten belül, a Bazilikához közel. A Deák térről néhány perc sétával elérhető és könnyen fel fogjátok ismerni, mert általában az utcán kígyózik a sor :)

Lássuk kívülről a helyet:

kulter.jpg

Számomra van egy extra jópofa dolog az egészben, a boltba belépve ugyanis egyértelművé válik, hogy itt bizony, ha jól időzítesz, akkor a szemed előtt készülnek, mit készülnek, sokkal inkább születnek a macaronok :)

konyha.jpg

Mivel a délutáni csúcsforgalomban érkeztem (jóllehet, az egész napjuk nagyjából ilyen), ezért kihívást jelentett, hogy sikerüljön adatvédelmi aggályoktól mentes fényképet lőnöm a pici, de impozáns beltérről:

belter.jpg

Bevallom őszintén, hogy én eleve százméteres kalaplengetéssel adózom mindenkinek, aki életében legalább egy hibátlan macaron elkészítését már sikerre vitte. Próbáltátok már? Én egy kedves volt kollégámtól még a szilikonlapot is megkaptam ehhez, annyira rá voltam kattanva a témára, de minél több videót néztem meg a készítéséről, annál inkább elment a bátorságom. Annyira precízen kell kimérni a hozzávalókat, olyan fontos az időzítés, meg cukorhőmérővel ellenőrizni a szirup megfelelő hőmérsékletét, meg a tökéletesen elterülő állagot kikeverni, meg nem sütni, hanem inkább szárítani stb., és akkor még a macaron lelkét képező, éppen megfelelően sűrű ganache-ról nem is beszéltem...Szóval ez tényleg pepecs egy meló, nem lehet hát máshogyan végezni, mint szívvel-lélekkel. És abból a Chez Dodoban nincs hiány.

Itt ráadásul, ahogyan az a képen is látszik, a kínálat is igen erős, Dóri pedig olyan izgalmas kreációkat álmodott meg, hogy az embernek néha tényleg leesik az álla. Ettem én itt már bacon-ös, meg szarvasgombás macaront is, de az egyik kedvencemet most is kértem, az Eve fantázianevűt, ami mandarinos-rózsaborsos :) Tudom, tudom, hogy elsőre furcsán hangzik, de ez nem úgy borsos, mint egy borsos főétel, hanem úgy, ahogyan sós a sós karamella (csak jelzem, hogy a sós karamellás macaronjuk is álom!), szóval csak egy kis extra ízesítést ad neki a fűszer, pikánsabbá téve a krémet.

A mai napon pedig ezekre esett a választásom:

macaronjaim.jpg

A világos színű apróság a már említett mandarinos-rózsaborsos verzió, a narancssárga az sós karamellás, a világoskék pedig tojáslikőrös tölteléket kapott. A kis macaronok tésztája könnyű volt és roppanós, és pont megfelelő, finom keretet adtak a különböző ízvilágú töltelékekhez. A tojáslikőrösben egyébként bizonyosan valódi tojáslikőr van, mert az ízétől felszálltam a nosztalgiavonatra és hirtelen a bécsi adventi vásárban találtam magam. A sós karamellás iránti rajongásomat pedig néhány sorral ezelőtt már olvashattátok :)

A Chez Dodoban egyébként a kiváló minőségű, francia Valrhona-csokoládékkal dolgoznak, így a csokoládé szerelmeseinek erősen ajánlom, hogy a különböző fajta csokis macaronok közül is válogassanak. Még valami! Nekem nagyon tetszik, hogy gyakran változik a kínálat, míg nyáron a könnyed, gyümölcsösebb ízek kerülnek előtérbe, addig télen a tojáslikőrös mellett kóstolhatunk például mézeskalácsos vagy zserbós macaront is. Nekem személyes kedvencem a "Magyar klasszikusok"-széria, amiben híres magyar desszerteket gondolnak újra és öntenek ízléses és ízletes macaron-verzióba, így lehetőségünk van szilvás gombócos, vagy éppen mákos gubás macaront is enni :) Ugye, hogy milyen remek ötlet?

A kiszolgálás egyébként elsőrangú, tapasztalataim szerint a Chez Dodoban mindenki nagyon segítőkész, jókedvű és kedves, ez pedig az egész helyet még szerethetőbbé teszi, mert olyan kis családias odabent a légkör. 

Mocskos anyagiak: Ahogyan egy kedves barátom fogalmazott, ez tulajdonképpen a fine dining cukrászati verziója és ha így nézzük, akkor egyáltalán nincsenek elszállva az árak. Én azt mondanám, hogy egy jobb kakaós csiga árából megvehető egy macaron, de nyilván azt fogja mondani a Kedves Olvasó, hogy a macaron sokkal kisebb. Ebben igaza is van, ugyanakkor az összetevők (mandulaliszt a macarontészta alapja, a töltelékekbe kerülő emlegetett Valrhona-csokoládé stb.) is kifejezetten magas árkategóriájúak (nemkülönben magas minőségűek), nem is beszélve arról, hogy micsoda munkával jár ezeket a finomságokat tökéletesen elkészíteni, így szerintem ár-érték arányban rendben van. Az meg már csak szubjektív kiegészítés, hogy az ízélmény is igen erős, így ha nem is cseréljük le a napi / heti / havi rendes kakaós csigánkat macaronra, de évente néhány alkalommal azért ajánlanék helyette egy minőségi cserét :)

A mai küldetés teljesítve, 2/100! :)

Szólj hozzá

kritika gasztronómia macaron